Ik herinner me dat Linda Royer, CEO van VectorVest, deze vraag enige tijd geleden gesteld kreeg en ik moest er onlangs aan denken toen ik de resultaten van Dell analyseerde om een keynote te geven voor het VectorVest International Forum aan het begin van de maand.
Laat me u eerst laten zien hoe de VectorVest-grafiek eruitzag op de dag van, en de dag na, de bekendmaking van de winst:
VectorVest gaf een “Houden” aanbeveling voor Dell en liet zien dat hun inkomsten stegen. De Comfort Index (CI) was behoorlijk gedaald en de Relative Timing (RT) indicator stond ver onder 1,00.
Maar, om in te haken op de vraag in de titel, de “focus op cijfers” in de earnings call schetste een rooskleurig beeld. Meer specifiek, in het transcript, stegen de inkomsten over het hele jaar met 8% tot $95,6 miljard, het bedrijfsresultaat bedroeg $8,5 miljard en de winst per aandeel steeg met 18%, waarbij de winst sneller groeide dan de omzet.
Focus op cijfers
Ik werd echt getroffen door een opmerking die zich in het gesprek nestelde (waar het bedrijf helemaal geen headline van maakte), namelijk dat “de TAM (Total Addressable Market) voor AI-hardware en -diensten in de loop van het jaar bijna was verdubbeld tot 295 miljard dollar in 2027.” Verdubbeld?! In één jaar?! Dell is geen klein bedrijf en dus is zo’n uitbreiding van kansen adembenemend.
Verder daalden hun bedrijfskosten met 6,1% en was er een jaarlijkse omzetstijging van 18,1%.
Ondanks dit alles was de stemming op de VectorVest-analyse relatief gedempt. Interessant genoeg daalde de aandelenkoers omdat beleggers een gevoel van teleurstelling hadden. Zozeer zelfs dat VectorVest de rating veranderde in een “Sell” omdat de koers onder de stopprijs zakte.
Focus op Psychologie van de markt
Tijdens het Forum zei een kijker tegen me “dus is Dell een koop dan?” en mijn antwoord aan haar is hetzelfde als het antwoord op de vraag in de titel, wat hetzelfde is als de vraag die aan Linda werd gesteld. Je moet luisteren naar de psychologie van de markt. Op basis van de analyse van het aandeel op dat moment waren beleggers gewoon niet optimistisch over het aandeel en dus verkochten velen het na de earnings call. Als we als beleggers alleen maar naar de cijfers hoefden te kijken, zouden we allemaal aandelen met stijgende inkomsten kunnen kopen en achterover leunen. Maar, zoals het oude gezegde luidt, er zijn maar twee redenen waarom een aandelenkoers stijgt – de winst stijgt of de prijs die beleggers bereid zijn te betalen voor die winst stijgt.
Psychologie speelt absoluut een rol en toen de cijfers er goed uitzagen voor Dell in die earnings call, had VectorVest de psychologie in de vingers.